چاپ

سنگ عقیق Agate:

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عقیق Agate

 

نوع و درجه: از خانواده در کوهی و سنگ درجه دو میباشد.

رنگ و ظاهر: بنفش ارغوانی

فرمول شیمیایی: SiO۲  - Al، Fe، Mg، Ca، Ni، Cr

ماه مخصوص: حمل

سیاره: مشتری

درجه سختی:

خواص و ویژگی ها:

عقیق یا آگات از سنگ های نیمه قیمتی و جزو کانی هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. عقیق به رنگ های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است. در فرهنگ فارسی معین آمده است: عقیق در نتیجه جریانهای آب در سنگهای سیلیسی یا سنگهای سیلیکات دار و یا در نتیجه برخاستن گازهای اسید از درون زمین ایجاد می شود و در خلال سنگهای دیگر بوجود می آید. مخصوصاً در بین سنگهای آذرین سطحی که ساختمان سماکی دارد

رنگ رگه های عقیق سلیمانی سفید و سیاه است. به آن گونه که رگه های رنگی اش به جای سیاه، طیف هایی از قرمز هستند عقیق یمانی (Sardonyx) می گویند. عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می تراشند. برخی از عقیق های سلیمانی طبیعی هستند ولی بسیار از آن ها را با رنگ کردن و لکه دار کردن عقیق تولید می کنند.

روش های تشخیص سنگ عقیق اصلی:

  1. انگشتر عقیق را با آتش نمی توان سوزاند.
  2. سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.
  3. انگشتر این سنگ در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.
  4. شی نوک تیز روی آن اثری ندارد و ردی نمی اندازد.

 

 روش نگهداری: 

 

این سنگ ها به‌دلیل بافت کوارتزی خود به اندازه سنگ‌ فیروزه و دیگر سنگ ها حساس نیست یعنی موقع شست‌ وشوی ظرف یا استحمام می‌تواند همراه شما باشد ولی بهتر است این سنگ را کمتر در معرض مواد شوینده قرار بدهیم . برای شارژ و تقویت خواص سنگ هم کافی است آن را ۲ ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه ۳ دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید .